Vitt är det nya svarta- heja #WhiteMonday

För tredje året i rad stöttar GIAB och Returhuset hållbarhetsinitiativet!

Förra året spenderade svenska konsumenter 6,7 miljarder kronor under Black Friday, vilket var en ökning med 1,4 miljarder kronor på 2017 försäljningssiffror. Under Singles Day i år sålde den kinesiska e-handelsjätten Alibaba för 220 miljarder kronor bara under de första 9 timmarna vilket motsvarar Sveriges årsbudget för vård och omsorg- gånger två!

Våra hem består redan av överfyllda garderober och förråd bräddfyllda med oanvända verktyg, bortglömda kläder och ”bra-att-ha”-saker som aldrig fyllt sin funktion. Ohejdat fortsätter vi köpa nya prylar som kanske används (eller inte) och som tillslut kastas, eller i bästa fall återvinns alternativt skänks bort. Sverige konsumerar som om vi hade haft resurser från 4,2 jordklot, vilket givetvis är ohållbart då vi endast har ett.

GIAB jobbar för en cirkulär framtid istället för linjärt köp-och-släng. Därför stöttar vi White Monday, det vill säga Black Fridays kontrast, som förespråkar masskonsumtionens motsats och att öka medvetenheten om den klimatpåverkan som nytillverkade prylar bidrar med. GIAB förespråkar lagning av söndriga saker, vi förespråkar renoveringen av gamla grejor, vi förespråkar att återanvända alla funktionella föremål och vi förespråkar köp av nödvändigheter istället för onödiga impulsköp. Med andra ord – vi vill uppmana till cirkulär konsumtion och produktion. Vi har samlat våra cirkulära funktioner och erbjudanden i vår butik- Returhuset och på Returhuset.se med syftet att främja en medveten, cirkulär och måttlig konsumtion.

Idag, den 25 november infaller White Monday och GIAB vill peppa alla till att uppmärksamma denna dag, våga vägra Black Friday och säga nej till onödig grej! Dagen till ära skrev vi en artikel till lokaltidning Spegel, läs den här!