Här är Ikeas svenska startup-favoriter

Av 1 100 sökande har nu 18 förväntansfulla startuper valts ut till acceleratorn Ikea Bootcamp. Giab och Adlede är de enda svenska bolagen med listan över Ikeas nya framtidshopp.

Arton unga tech-bolag från olika delar av världens gör sig just nu redo för en tre månaders lång vistelse i småländska Älmhult, där det allra första Ikea-varuhuset öppnades 1958.

Bolagen utgör den andra kullen i möbeljättens accelatorsprogram Ikea Bootcamp. Vad kan ett multinationellt möbelföretag med varuhus i 52 länder lära sig av ett gäng uppstartsbolag med stora visioner? En hel del, enligt Per Krokstäde, ansvarig för Ikea Bootcamp.

– Vi är ofta involverade i många projekt samtidigt med långa ledtider. Startupföretagen å sin sida fokuserar på en enda sak, som är deras liv. Vi på Ikea kan absolut lära oss av deras entreprenörsanda och hastighet. Man behöver inte alltid vänta på perfektion, sa han i en intervju med Ny Teknik i november.

Skånska Giab head-huntades av Ikea
Totalt 1 112 bolag sökte till årets upplaga av Ikea Bootcamp. När ansökningsprocessen var över, stod det klart att klart att enbart två svenska bolag kommer med. Det första är Giab, som startades under namnet Godsinlösen i Staffanstorp 2012. Affärsidén kretsar kring cirkulär ekonomi, återanvändning och returlogistik. I praktiken innebär det att Giab hjälper försäkringsbolag, e-handlare och logistikföretag att samla in och hantera skadade och reklamerade produkter från deras kunder.

När det gäller försäkringsbolagen har Giab ett system för att snabbt och effektivt kunna verifiera skadorna på exempelvis smarta mobiltelefoner eller bärbara datorer. I fallet med e-handlare och logistikföretag handlar det om att samla in kantstötta och reklamerade varor, som sedan rekonditioneras och kan säljas på nytt, eller skördas på värdefulla komponenter.

– Återbruk och cirkulär ekonomi ingår inte våra kunders kärnverksamhet, och är ofta tidskrävande för dem. Det vi sysslar med är egentligen ingen raketvetenskap, men vi kan göra det bättre och mer effektivt än våra kunder, säger Christian Jansson, vd för Giab.

Vill hjälpa möbeljätten med omställning till cirkulär ekonomi
Bland kunderna som Giab har knutit till sig finns bland annat Folksam och DHL, men bolaget gör även ett pilotprojekt med CDON. Varorna som har samlats in och rekonditionerats, säljs sedan via Giabs egna sajt, samt i Returhuset, en butik mellan Malmö och Lund. Giabs omsättning de tolv senaste månaderna landade på 146 miljoner kronor, med en vinst på ungefär en miljon kronor.

Kontakten mellan Ikea och Giab fanns sedan tidigare. I fjol gick möbeljätten ut med visionen att hela affärsverksamheten ska ställas om till en cirkulär ekonomi år 2030. För Ikeas handlar det om att sluta omloppet av varor och material i ekonomin. Mot den bakgrunden är det förståeligt att Ikea är intresserade av Giab – så till den grad att Staffanstorpsbolaget inte ens formellt behövde söka till acceleratorn Ikea Bootcamp.

Blev ni head-huntade?
– Ja, det kanske man kan säga. Ikea är ett av världens största detaljhandelsbolag, men även om man är så pass stora kan det vara viktigt att få en liten vitamininjektion. Och det tror jag att vi kan bidra med. Det är så klart jätteviktigt för oss att få vara med i acceleratorn, det är trots allt Ikea vi ska jobba med. Vi är stolta och glada över att ha kommit med. Jag hoppas att vi kan hjälpa till med att snabba på Ikeas omställning till en cirkulär ekonomi, säger Christian Jansson.

Läs artikeln här.